Jiří Cihlář píše:
K této otázce je nutné si přečíst stanovisko FAI
http://www.fai.org/fai_news_13_07Možná by bylo vhodné, aby AeČR kontaktoval FAI a vznesl dotaz, jak to s nutností zkoušky z angličtiny pro VFR lety je. Protože opravdu je nyní nutné zkoušku mít.
Zpravodaj FAI č. 19/06 – 20. prosince 2006
Rezoluce o ověřování jazykových znalostí
Se zřetelem na skutečnost že ICAO vyhlásilo s úřední platností nové požadavky, týkající se ověřování jazykových znalostí všech pilotů, kteří si přejí přeletět hranice, že tyto požadavky byly formulovány v souvislosti s nehodami, které se staly letadlům, letícím podle pravidle IFR, při kterých byla nedostatečná jazyková znalost určena jako hlavní nebo spolupůsobící příčina, že obrovská většina aktivit FAI se uskutečňuje podle pravidel VFR a že zde není důkaz, že nedostatečná jazyková znalost by hrála významnou roli při nehodách letadel, letících podle pravidel VFR, 100. výroční Generální konference FAI rozhodla:
1. Naléhat na ICAO, aby zmírnilo své požadavky na jazykové znalosti v souvislosti s lety VFR se zvláštním ohledem na následky těchto nových požadavků na sportovní piloty, zvláště v Evropě, kteří chtějí přelétávat hranice jen příležitostně.
2. Naléhat na Členy FAI, kterých se to týká, aby intervenovali u svých národních úřadů pro civilní letectví a orgánů řízení letového provozu, aby povolily výjimku z těchto nových požadavků ICAO, dokud uvedený požadavek nebude ICAO revidován.
Členové FAI a jejich přidružené organizace jsou vyzýváni, aby se spojili a připomínali svým národním úřadům tyto rezoluce při příležitostech, které se naskytnou v roce 2007, aby uplatnili svůj vliv kdykoliv je to možné, k ochraně zájmů leteckých sportovních činností.
(Publikováno na
http://www.aeroklub.cz/sekretar)
K tomuto tématu a tématům, týkajícím se vzdušného prostoru vydala FAI dotazník, který byl v termínu vyplněn a zaslán zpět. Jasoň KUČERA jednal v tomto smyslu na ÚCL i Ministerstvu dopravy. Tyto instituce sdělily, že jsou povinny dodržovat usnesení ICAO a žádné výjimky nebudou povolovat.
Zpravodaj FAI č. 11/07 – 20. července 2007
Pierre Portmann, prezident FAI, odcestoval 12. července 2007 do Montrealu, aby na vrcholné úrovni diskutoval s Roberto Kobeh Gonzalesem, prezidentem Rady ICAO o Standardech odborné způsobilosti pilotů v používání cizích jazyků ICAO, které mají vstoupit v platnost již v roce 2008, což vzbudilo velký zájem členů FAI a vyvolalo jejich nepříznivý postoj. Problém pokročil natolik, že pan Portmann pravděpodobně navštíví Montreal znovu v průběhu nastávajícího shromáždění v září, aby důrazně debatoval o ústupcích pro soukromé piloty, létající podle pravidel letu za viditelnosti. FAI v této důležité otázce úzce spolupracuje s IAOPA.
(Publikováno na
http://www.aeroklub.cz/sekretar)
Zpravodaj FAI č. 13/07 – 4. října 2007
Rada Mezinárodní asociace vlastníků letadel a pilotů (IAOPA) (
http://www.iaopa.org) a Mezinárodní letecká federace (FAI) (
http://www.fai.org) se společně rozhodly na 36. shromáždění ICAO hájit rozumnější ověřovací jazykové standardy pro piloty, létající podle pravidel pro lety za viditelnosti (VFR).
Ve společných materiálech tyto dvě organizace prezentovaly tomuto shromáždění požadavek posunout začlenění nových požadavků pro ověřování jazykových standardů a požadavek, aby jednotlivé státy sdělily svůj postup směrem k harmonizaci úrovně požadavků a omezení nedostatků těchto standardů pro VFR lety.
Podle norem ICAO bude od 5. března 2008 požadováno, aby všichni piloti mezinárodních letů prokázali vysokou úroveň jazykových znalostí. Zatímco tato úroveň znalostí může být důvodná pro piloty, létající podle pravidel pro lety podle přístrojů (IFR), komunikační požadavky pro lety VFR jsou méně ucelené a náročné. Dopad současné vysoké úrovně jazykových požadavků na světové všeobecné letectví se projeví neomluvitelnými náklady a potížemi, pokud se dovolí, aby tak zůstaly.
Ve společném stanovisku Prezident FAI Pierre PORTMAN a Prezident IAOPA Phil BOYER řekli: „Jsme rádi, že Shromáždění účinně posunulo datum harmonizace jazykových požadavků o tři roky a vyzvalo jednotlivé státy, aby revidovaly své komunikační požadavky pro lety VFR a určily, zda připustí vysoké standardy ICAO. Děkujeme Shromáždění, že vyslechlo náš požadavek a jedná spravedlivě. Těšíme se, že spolu se sekretariátem ICAO budeme pracovat na jednotlivých aspektech tohoto problému.“
IAOPA a FAI reprezentují zájmy více než milionu pilotů všeobecného letectví a vlastníků letadel v 88 zemích.
Pro získání více informací kontaktuje Generálního tajemníka FAI Maxe BISHOPA na telefonu +41 21 345 1070 nebo Generálního tajemníka IAOPA Johna SHEEHANA na telefonu +1 910 509 1863.
(Publikováno na
http://www.aeroklub.cz/sekretar)
Vzhledem k FAI se za Aeroklub ČR této problematice věnuji z titulu své funkce a spolupracuji s Prezidentem FAI i se Sekretariátem FAI. Jako FAI zatím nic nezmůže se svými požadavky na ICAO (ani ve spojení s IAOPA), tak Aeroklub ČR zatím nic nezmohl na domácím kolbišti.
Jiří DODAL
generální tajemník AeČR
vice-prezident FAI