No, na mě je to moc dlouhý, ale když jsem to prolítl, přišlo mi to plus mínus jako L-2
Před nedávnem jsem se zúčastnil semináře pro instruktory, a nejzajímavější pro mě byla přednáška profesionálního "předpisáře". Měl jsem totiž doposud guláš, jaký je vztah mezi předpisy EASA (a dříve JAA) a národních. Proč existuje duplicita (existence EU-OPS neznamenala zánik L-6 apod.), proč jsou předpisy jakoby "dvouvrstvé". Bylo mi řečeno, že současná legislativa neumožňuje to, aby se jednotlivé státy vzdaly národních předpisů, neboť jsou signatáři Chicagské úmluvy z roku 1944 (kde vzniklo ICAO). Proto se ty slavné předpisy EASA pokládají na národní, jež mají být harmonizovány, ať nedochází k rozporům. A jelikož je to práce jak na kostele, stalo se tomu tak zatím jen u některýxh předpisů (JAR-FCL, EU-OPS), a další budou teprve přibývat. A tohle mi přijde, že je onou další vrstvou pokládanou na národní předpisy.
Takže já se na to dívám tak, že pokud v daném pamfletu není nic, co by bylo v rozporu s naší L-2 (na konci je seznam odchylek od Annex 2, a vpodstatě tam nic moc dramatického není), tak to ani pro nás nebude žádná potíž navíc. Na stránkách gliding.co.uk sice píšou několik černých bodů, ale upřímně řečeno, ve zmíněném pamfletu jsem nic takového nenašel. Třeba:
normal gliding flight would be classed as aerobatic and would, therefore, be prohibited unless specific permissions were obtained - kde? Nic takového jsem tam nenašel.
no more field landing training in motor gliders - to se u nás stejně tak nedělalo a řekl bych, že naopak nová vyhláška k leteckému zákonu to naopak umožní
the potential closure of unlicensed aerodromes - dtto
having to file flight plans with ATC - kde to je? To, co se v pamfletu píše o FPL je totéž, co je v L-2
To, že Angličani řvou, může být proto, že jejich předpisy a postupy jsou nejodlišnější od všech ostatních v Evropě, a zejména se to týká plachtění a privátního létání. Nebo i "banalit", jako je frazeologie, málokdo ví, že nepoužívají ICAO frazeologii, ale svůj CAP 413. A tam rovnou napíšou, že sice jakoby vychází z Annexu 10/II, ale tam, kde si myslí, že je to naprd, zařídili se po svém. Osobně si myslím, že jejich změny a odlišnosti jsou změnami k lepšímu (nejen ve frazeologii), ale nás, kteří všechno spapáme jak se nám podá, by se výše uvedené změny se Single European Sky dotknout neměly, protože už podle toho vpodstatě létáme.
Pravda je v tom, že Angličani jsou zvyklí za sebe bojovat, a v nejednom případě díky aktivitám jejich PFA, dnes přejmenované na LAA, neprošly zhovadilosti, co Eurocontrol a jiní navrhovali (třeba paušální poplatek provozovatelům všeobecného letectví za možnost využívat služeb ATC, nikoliv za jejich skutečné využití) . Proto by asi bylo kolegiální jim "píchnout", ale zároveň si nemyslím, že tak, jak ten pamflet o Single European Sky stojí a leží, by nám měl jakkoliv uškodit. Je-li tomu jinak, rád se nechám přesvědčit
Radim
|