Mám zásadní pochybnosti o právní závaznosti uvedeného opatření, vydaného na základě předpisu L13, o jehož právní závaznosti se dá taktéž pochybovat. Více třeba zde -
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1vn ... C5%99edpis
Naprosto zarážející je ovšem přístup, kdy je někomu něco přikazováno na základě "nárůstu počtu incidentů, zvláště v letošním roce", ale nikde se o zmíněných incidentech nic nedozvíte. Na webu ÚZPLN jsou za celý letošní rok tři (!!!) závěrečné zprávy, z čehož jediný incident má tento charakter, přičemž nedošlo ke sblížení s jiným provozem -
http://www.uzpln.cz/zazpr07/zz07.htm Asi stejný příklad "prevence", jako bodový systém na silnicích.
Ke zveřejňování závěrečných zpráv jsem skoro před rokem vznesl dotaz na ÚZPLN, po urgenci přímo na ředitele jsem dokonce i dostal odpověď. Pochopit ji mi ovšem nebylo dáno, třeba mi s tím někdo pomůžete.
Pup píše:
Vážený pane řediteli,
níže uvedený dotaz jsem posílal na kontaktní e-mailovou adresu vašeho úřadu
info@uzpln.cz dne 22.12.2006. Bohužel musím konstatovat, že na něj dodnes nebylo nikterak reagováno.
Považujte prosím níže uvedený dotaz za žádost o informace ve smyslu zákona č.106/1999, kterou tímto podávám.
Děkuji předem za brzkou reakci.
S pozdravem,
David Zapletal atd.
----- Přeposlaná zpráva od David Zapletal -----
Datum: Fri, 22 Dec 2006 11:48:21 +0100
Předmět: Zaverecne zpravy
Komu:
info@uzpln.czDobrý den,
chtěl bych se zeptat, jakým způsobem jsou zveřejňovány záverečné
zprávy šetření vašeho ústavu. Zákon, citovaný i na vašich webových
stránkách, říká ke zveřejňování toto:
(4) O každé letecké nehodě nebo incidentu, jejichž příčiny byly podle
tohoto zákona zjišťovány, musí inspektor Ústavu bez zbytečného odkladu
zpracovat zprávu, která musí obsahovat bezpečnostní doporučení, je-li
to vhodné. Zpráva musí být Ústavem zveřejněna do 12 měsíců od data
letecké nehody nebo incidentu způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Ovšem na vašich webových stránkách jsem za loňský rok nalezl pouze 30
závěrečných zpráv, z nichž poslední má pořadové číslo 563.
Děkuji předem za odpověď.
S pozdravem,
David Zapletal atd.
ÚZPLN píše:
Vážený pane,
omlouváme se za zpoždění naší odpovědi na Váš dotaz z 22. prosince 2006.
Naši inspektoři jsou počátkem roku mimořádně vytížení, byla zde i řada neodkladných hlášení na úrovni EU.
K Vašemu dotazu sdělujeme :
- uvedené ustanovení zákona se týká Závěrečných zpráv, které byly zpracovány inspektory Ústavu. Tyto zprávy uveřejňujeme pro informovanost letecké veřejnosti na našich webových stránkách a byly již uveřejňovány před platností novely zákona, na kterou se odvoláváte.
- proto počet uveřejněných Závěrečných zpráv odpovídá počtu Závěrečných zpráv zpracovaných Ústavem.
- zbývající počet událostí, které Ústav registruje, analyzuje a zpracovává tvoří celkové číslo událostí za běžný rok. Jedná se o souhrn zpráv zmocněnců organizací, zpráv od zahraničních partnerských organizací v souladu s Annex 13 Úmluvy o civilním letectví, zpráv policie i z dalších zdrojů. Tyto údaje mají hodnotu pro statistické zpracování.
- celkový rozbor všech dat, závěrů a bezpečnostních doporučení slouží především hlavnímu úkolu Ústavu – prevenci LN
Vážený pane, věřím, že s naší odpovědí budete spokojen. Jsme vstřícní k nejširší letecké obci a připraveni na konkrétní vysvětlení dotazů.
S pozdravem
Ing. Jan Zelinka
Inspektor-analytik
Nakonec, předpokládám, že se tady brzy objeví někdo obhajující prospěšnost proškolení rozdělení vzdušného prostoru a postupů. Rovnou odpovídám, že se tady jedná o to JAKÝM ZPŮSOBEM je nám stanovována tato povinnost a CO PRO TO UDĚLALI NÁMI PLACENÍ ÚŘEDNÍCI, nikoli o to, jestli to je nebo není užitečné. Všimněte si zmínce o odpovídačích, kterou Midar správně zvýraznil a uvědomte si, co by to pro všeobecné letectví znamenalo. Můj názor je, že si tady někdo připravuje půdu pro další výrazný zásah do našich práv.
EDIT: Během dopoledne na webu ÚZPLN přibylo dalších 5 zpráv, takže celkový počet je 8. Ani jedna z nových se netýká narušení vzdušného prostoru.