Od 25.2.2021 platí nové rozdělení vzdušného prostoru. Doporučuju pořídit novou mapu.
Mezi mnoha změnami je jedna zásadní. Tou je převod spodních hranic MTMA z výšek AGL na AMSL. Změna je to určitě vítaná a dlouho požadovaná, protože při našem členitém terénu je kopírování spodní hranice prostorů stanovených výškou AGL prakticky nemožné.
V té souvislosti je potřeba si připomenout, že POKUD LETÍTE POD TMA NEBO MTMA JEHOŽ SPODNÍ HRANICE JE STANOVENA VE VÝŠKÁCH AMSL, MUSÍTE MÍT VŽDY NASTAVENO QNH DANÉHO LETIŠTĚ!
U civilních letišť, která mají ATIS lze QNH snadno získat odposlechem na příslušné frekvenci, případně VOLMETu na 125,525 MHz. Letišťe, kterých se změna týká, tedy Čáslav, Pardubice a Náměšť vysílání ATIS nemají. QNH se lze tedy dozvědět pouze dotazem na FIC Praha nebo místní TWR či APP, případně online např. tady:
http://meteo.rlp.cz Tato změna je významná i pro poskytovatele informací známému provozu (RADIO). Poskytovatel informací na letištích ležících pod nebo v těsné blízkosti by měl být trvale k dispozici aktuální informaci o QNH letiště, pod jehož TMA se nachází, a tu předávat letadlům na spojení.
S povinností provádět lety pod TMA/MTMA s výškoměrem nastaveným na QNH daného letiště je nutné ještě připomenout, že letištní QNH se může značně lišit od vyhlašovaného Regionálního QNH (až o vyšší jednotky hPa, přičemž každý hPa znamená 30ft výšky). Regionální QNH je nejnižší tlak ve FIRu s předpovědí na budoucí tři hodiny. Pokud tedy budete mít při letu nastavené Regionální QNH a toto se bude lišit o 10 hPa od letištního, budete o 300ft/ 100m nad spodní hranicí TMA/MTMA.
Platí tedy, že pokud vlétáváte pod jakékoli TMA/MTMA se spodní hranicí nastavenou ve výškách AMSL, pak si nastavte výškoměr na QNH daného letiště. V praxi nezapomeňte, že všechny výšky pod převodní výškou (5000ft MSL) se hlásí ve stopách (feetech) a s opakováním QNH, které máte aktuálně nastaveno! Všechny výšky nad převodní výškou pak v letových hladinách (FL).
Sezona je za dveřmi
T.