Gliding.cz
http://www.gliding.cz/forum/

Vzdušný prostor
http://www.gliding.cz/forum/viewtopic.php?f=14&t=1028
Stránka 120

Autor:  Tomáš Rendla [ 5. březen 2006, 15:30 ]
Předmět příspěvku:  Vzdušný prostor

Vážení kolegové,

protože se sezóna kvapem blíží, i když to mnohde tak nevypadá – u nás ve Zbra je přes půl metru sněhu :( , rozhodl jsem se otevřít zde nové téma, týkající se vzdušného prostoru a nejaktuálnějších změn.

V současné době přicházejí do aeroklubů změny v AIPu, které budou platit od 13/4/06, kdy současně začne platit i nová ICAO mapa.

Z pohledu naší, zejména plachtařské činnosti, jsou podstatné následující změny:

1) na adrese http://aup.rlp.cz byl do oficiální provozu převeden Plán využití vzdušného prostoru ( AUP – Airspace use plan)
- oproti zkušebnímu provozu zde došlo k jedné zásadní změně, a to v části seznamu označené D jsou uváděny prostory u nichž je oproti jejich publikaci v AIPu změněna doba aktivace
- bude-li zde uvedeno NIL ( to bude skoro vždy), znamená to, že prostory jsou v platnosti podle publikace v AIPu

2) došlo ke změnám TMA Praha – viz. příloha – ve prospěch všeobecného letectví
- jde o několik zásadních změn týkajících se jednak půdorysného tvaru TMA, ale především výšek v tomto prostoru
- na obrázku v příloze jsou barevně vyznačeny změny oproti původnímu TMA
a) zvýšení spodní hranice TMA V ( Vlašim) od FL 75 ( 2300 m STD) – modrá část
b) převedení části TMA III ( Benešov) – v cípu severně Prčic – pod TMA V - tím došlo k rozšíření koridoru, kterým se dá mezi Prčicemi a TMA proletět a byla zvýšena výška ze 4000 AMSL na FL 75 – modrá část
c) došlo k rozšíření TMA VI směrem k Jincům se spodní hranicí ve FL 75 – v této oblasti bylo původně požadováno 5000 AMSL, ale po tvrdých jednáních jsme dohodli kompromisní FL 75, což v této oblasti s průměrnou nadmořskou výškou 350 - 400 m znamená nějakých 1800-1900 m prostoru pro nás – zelená část
d) bylo rozšířeno TMA VII v oblasti mezi Ranou a Panenským Týncem
zde se z původních 5000 AMSL podařilo celý prostor zvednout na FL 65 ( 2000 STD), čímž všeobecné letectví v této části získalo cca 450 metrů ve svůj prospěch – průměrná výška terénu v této části činní cca 250 m – oranžová část
e) část původního TMA IV v oblasti Benátek nad Jizerou se změnila na
TMA VIII a zůstala zde zachována spodní hranice v 5000 AMSL – žlutá část

Ke změnám TMA došlo v důsledku zavedení nových příletových a odletových tratí, které by měly do budoucna umožnit efektivnější využívání TMA Praha. Během roku 2007 budou tyto změny patřičně otestovány a následně v období 2008-2009 bude TMA upraveno takovým způsobem, aby maximálně vyhovovalo všem uživatelům vzdušného prostoru.
Pro příští rok platí moratorium na jakékoli zásadní změny, jelikož bude docházet k postupnému přesunu řízení letového provozu z Ruzyně do nové budovy v Jenči.

3) spodní hranice TMA I Karlovy Vary byla změněna z 1000 AGL na 3500 AMSL

4) došlo ke změnám TMA Brno – zde bohužel nemám k dispozici finální stav a tak jej společně s komentářem doplním během několika příštích dní

5) došlo ke změnám frekvencí některých letišť ( např Zbra 126,62), takže prosím po
obdržení nové mapy věnujte frekvencím pozornost !!!

Další informace zde budu průběžně doplňovat. Rovněž jsem připraven na Vaše otázky týkající se této problematiky.

Všem pěkný den
Tomáš RENDLA

Přílohy:
TMA Praha 2006.pdf [412.78 KiB]
4034 krát

Autor:  Marek Kornec [ 5. březen 2006, 18:20 ]
Předmět příspěvku: 

Ahoj.
Co je s odevrenem prostoru "transgraniczny" Polsko-Czesko pro vetroni.
MK

Autor:  Tomáš Rendla [ 5. březen 2006, 20:49 ]
Předmět příspěvku: 

Polský návrh je v řešení na české straně.
Armáda ani civilní řízení nemají proti dohodě zásadní připomínky. Teď se diskutuje o hranici prostoru na české straně s tím, že jasno by mělo být v průběhu příštího týdne.

Jelikož jde o mezistátní dohodu, řeší celou věc Ministerstvo dopravy.
Probíhají jednání s dotčenými autoritami ( Celníci, Policie a pod.)

Myslím, že je vše na dobré cestě, jen to ještě chce čas ... odhaduji tak měsíc až dva.

Tomáš RENDLA

Autor:  Valenta [ 6. březen 2006, 09:26 ]
Předmět příspěvku: 

Bravo Mraziku,
jen tak dale.

Martin

Autor:  Jaroslav Buryan [ 6. březen 2006, 11:07 ]
Předmět příspěvku: 

Tomáš Rendla píše:
Teď se diskutuje o hranici prostoru na české straně s tím, že jasno by mělo být v průběhu příštího týdne.

Tomáš RENDLA


Jak tomu máme rozumět? Znamená to do "vnitrozemí" nebo prostor bude vymezen podél hranice od - do. My jsme (LKZA) 8 km od hranice s PL a tak nás to dost zajímá.
Díky.

Autor:  Tomáš Rendla [ 6. březen 2006, 14:22 ]
Předmět příspěvku: 

Jde o CBA ( Cross border area), tzn. že na obou stranách bude vymezena oblast, ve které se kluzáky z druhého státu mohou pohybovat ... podobně jako je to s Německem.
Poletím-li přelet, můžu jako Čech letět kudy chci v ČR, ale v Polsku budu omezen hranicí tohoto prostoru. ( to platí i obráceně).

Na definitivní podobu si budeme muset ještě chvilku počkat.
Buďte prosím trpěliví.

Jednáme také o Rakousku, ale to je zatím velmi čerstvé.

Tomáš RENDLA

Autor:  Tomáš Rendla [ 6. březen 2006, 20:13 ]
Předmět příspěvku:  Nová ICAO mapa

Do přílohy jsem dal novou ICAO situaci.
Zatím jde jen o slepou mapu, ale poměrně dobře z ní lze vyčíst změny.

1) bylo zrušeno MTMA a MCTR České Budějovice

2) došlo k poměrně značným změnám TMA Brno – pro ilustraci připojuji platný (TMA Brno 2005) a nový obrázek TMA Brno ( TMA Brno 2006)
- TMA I Brno bylo rozšířeno na západ, sever i východ cca o 2-3 NM
- TMA III Brno bylo rozšířeno směrem na východ a spodní hranice zvýšena na 3500 AMSL a bylo přejmenováno na TMA II Brno
- TMA II Brno bylo spojeno s TMA II Uherské Hradiště – spodní hranice v 5000 AMSL a bylo přejmenováno na TMA III Brno ( jde o dočasné řešení problému se službou řízení v Kunovicích … bude dále upraveno podle vývoje v LETu )
- TMA I Uherské Hradiště zrušeno
- TMA IV Brno – byla snížena spodní hranice na FL 65 a upravena severní hranice
- TMA V Brno – bylo posunuto cca o 3NM směrem na západ
- TMA VI Brno – byla snížena spodní hranice na FL 65

Komentář:
- podařilo se zachovat prostor nad Křižanovem, původní požadavek Brna bylo TMA až za Křižanov ve FL 75
- ŘLP v Brně slíbilo uzavření nových koordinačních dohod s letišti pod TMA a maximální snahu vyhovět potřebám GA – takže aerokluby pod TMA Brno vstupte do jednání s ŘLP v Brně, pokud jste tak již neučinily
- ŘLP v Brně slíbilo maximální umožnění průletů kluzáků jejich prostorem na vyžádání – neváhejte tedy a budete-li chtít jejich prostor využít, volejte BRNO RADAR 119,100 MHz
- kolegové z řad pilotů dopravních letadel otestují v průběhu roku, zda-li provedené změny odpovídají potřebám provozu v Brně a případně přistoupíme k dalšímu jednání

3) byla upravena jižní hranice prostoru TRA 55 Boskovice – to pro GA udělala armáda, aby zůstal zachován koridor, kterým létáme z Vysočiny do Jedovnice a Vyškova

4) dále bych vás chtěl všechny požádat, aby jste dbali pravidel létání a dodržovali a nenarušovali prostory – téměř všechny jsou na vyžádání proletitelné takže neváhejte žádat na příslušných frekvencích o povolení průletu

PRAHA INFORMATION 126,100 MHz
BRNO RADAR 119,100 MHz
OSTRAVA RADAR 125,100 MHz
případně PRAHA TEREN 123,750 MHZ
nebo na frekvencích letišť, kterým prostory patří nebo je využívají

5) na adrese http://aup.rlp.cz získáte informaci o plánovaném využití prostorů na další den, aktuální informace před letem získáte na tlf 220 374 393 ( FIC Praha)

6) a na frekvenci PRAHA INFORMATION a PRAHA TEREN lze za letu získat informace o aktivaci prostorů, nezapomeňte však, že informace platí maximálně 15 minut !!!
Poté je nutné informaci vyžádat znovu. Proto je lepší po dobu letu v prostoru zůstávat na frekvenci, kde jste informaci získali.

7) nezapoměňte, že vojenské výcvikové prostory mohou být aktivovány i o víkendech ( LKR 1 - Bolatice, LKR 2 – Dědice, LKR 3 - Libavá, LKR -4 Doupov, LKR 5 – Jince) – sledujte tedy i o víkendech AUP!!!

8 ) kolem celé státní hranice směrem do vnitrozemí existuje identifikační pásmo, tzv. ADIZ
pakliže máte v plánu - nebo si to situace vyžaduje - do identifikačního pásma vstoupit, nezapomeňte si ke vstupu a letu v tomto prostoru vyžádat souhlas na příslušném stanovišti nejméně 30 minut předem


9) Připomínám, že i pracovníci všech institucí mají přístup na OLC !!! Nejen plachtaři.

Tomáš RENDLA

Přílohy:
TMA BRNO 2005.JPG
TMA BRNO 2005.JPG [ 103.66 KiB | Zobrazeno 149032 krát ]
TMA BRNO 2006.JPG
TMA BRNO 2006.JPG [ 85.07 KiB | Zobrazeno 149021 krát ]
Airspace GND-FL95 from 130406.pdf [85.67 KiB]
3987 krát

Autor:  Plachteni.cz [ 7. březen 2006, 17:10 ]
Předmět příspěvku: 

A co hranice Cesko - Slovensko?

Nejake informace by nebyly?

Diky!

Autor:  Tomáš Rendla [ 29. březen 2006, 10:40 ]
Předmět příspěvku:  Aktivita ve vzdušném prostoru omezující činnost GA

Zdravím všechny,

na zasedání ICASM byly projednány tyto akce, které postihnou všeobecné letectví ( prostor do FL 95) v dubnu a květnu:

1) Cvičení WHAZZ UP - ve dnech 25.-27.4. 2006 - 8-11 a 12-16 UTC
prostor o poloměru 12 km se středem Strakonice - výškově GND - FL 95 -viz přiložená mapa

Informaci o aktivaci prostoru je možné získat na MACC tlf 973 212 893, za letu Praha TEREN 123,75 MHz


2) Sumit EU Vídeň - ve dnech 11.5. 06:00 UTC - 13.5. 15:00 UTC
prostor o poloměru 43 NM se středem N 48 13 05 / E 16 23 27 - výškově GND - FL 195 - prostor částěčně zasahuje do ČR - viz přiložená mapa
V tomto prostoru budou na české straně po dobu omezení platit stejná pravidla jako pro let v identifikačním pásmu ( ADIZ).

Pozn.: původní požadavek Rakouska byl úplný zákaz činnosti v tomto prostoru. Zástupci Armády ČR vyjednali možnost létání v této oblasti za uplatnění pravidel stejných jako v ADIZ.


3) Cvičení Flying Rhino 2006 - ve dnech 22.5. - 1.6.06 - dle níže uvedeného plánu. Prostor je definován horizontálně dle přiložené mapy a výškově od GND do FL 240.

Čas: (UTC)
22.5.2006 14:00 – 16:00
(rekognoskace prostoru – navigační let)

23.5. – 25.5.2006 08:00 – 11:30 12:30 – 16:00
26.5.2006 08:00 – 12:00

29.5. – 31.5.2006 08:00 – 11:30 12:30 – 16:00 19:00 – 21:00 (31.5. - náhradní termín)

1.6.2006 08:00 – 11:30 12:30 – 16:00

Pozn. Jde o jediné cvičení takového rozsahu v roce 2006!!!
Pro letiště uvnitř tohoto prostoru byla sjednána speciální dohoda upravující možnosti provozu v době konání cvičení, která bude distribuována cestou AeČR.

Pro kolidující soutěže budou cestou denní koordinace vytvářeny vhodné podmínky mimo uvedený prostor.

Sledujte AIP Supplement, NOTAMy, AUP !!!

Mrazik

Přílohy:
Summit EU Vídeň.doc [135.5 KiB]
3298 krát
Flying Rhino 2006.JPG
Flying Rhino 2006.JPG [ 357.12 KiB | Zobrazeno 148988 krát ]
WHAZZUP a STRAKONICE.doc [223.5 KiB]
3247 krát

Autor:  Tomáš Rendla [ 11. duben 2006, 08:37 ]
Předmět příspěvku:  AIP SUP 6/06

Příloha k AIP 6/06 týkající se cvičení Flying Rhino 2006

Přílohy:
s0606-060523-060601.pdf [395.09 KiB]
4132 krát

Autor:  pkoutny [ 12. duben 2006, 22:49 ]
Předmět příspěvku:  CZ SUA soubory od 13 APR 06

Od 13.4.2006 dochází ke změnám ve vzdušném prostoru České Republiky.
Změny byly definovány v AIP CZ s datem účinnosti 13 APR 06.
Soubory se SUA prostory platnými od 13.4.2006 a komentář najdete na webu PK AeČR.

Případné připomínky zašlete na petr@lkka.cz.

Autor:  Radek [ 13. duben 2006, 14:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: CZ SUA soubory od 13 APR 06

prikladam sua prekonvertovany do Tim NewPort-Peace pro SoaringPilot, pripadne nektere exoticke loggery. palmisti zde najdou nejnovejsi betu 3.3.0 z 11.4.2006 se zajimavejma novejma funkcema ...

kdo je linej, necht hotsyncne nebo posle pres bt ci wifi soubor suadata.pdb, v obrazovce "NMEA/Port" nastavit "Data Xfer Type" na "DOC" a v "Transfer" -> "SUA" -> "Delete All" a "Receive"

pozor na to, ze nova beta verze resetne veskera nastaveni (vcetne polar), takze pred upgradem zazalohovat (opet nejlepe do Doc pres "Transfer" ) a po upgrade naimportovat zpatky :)

Přílohy:
Poznámka: SUA CZ v Doc pro SoaringPilota
suadata.zip [8.97 KiB]
3486 krát
Poznámka: SUA CZ v Tim NewPort-Peace
Cz2006.zip [8.81 KiB]
3374 krát
Poznámka: betaveze SP
SP330Beta-060411.zip [259.98 KiB]
6921 krát

Autor:  Gambáč [ 20. duben 2006, 09:12 ]
Předmět příspěvku: 

uz se nekdo snazi prevest cisla a kody prostoru i do on-line podoby..
treba se tak stane i na RLP :wink:

http://prostory.svazpg.cz/

http://www.marecek.cz/download.php?soubor=22

Autor:  GliderMan [ 20. duben 2006, 12:20 ]
Předmět příspěvku: 

Gambáč píše:

Konečně to někdo udělal.

Autor:  Jaroslav Buryan [ 21. duben 2006, 09:42 ]
Předmět příspěvku:  neco nového?

Nekde jsem četl že 19.4. měla být další schůzka k vzdušnému prostoru - létání do PL. Je něco nového Mrazíku? Promiň že jsem netrpělivý.
Díky.

Autor:  pkoutny [ 21. duben 2006, 10:19 ]
Předmět příspěvku:  http://prostory.svazpg.cz/

Upozorňuji na to, že na http://prostory.svazpg.cz/ je zobrazeno rozdělení vzdušného prostoru platné do 12 APR 06, dnes již neaktuální.
Týká se hlavně TMA Praha, TMA Karlovy Vary, TMA Brno, TMA Kunovice a některých TRA.

Autor:  Tomáš Rendla [ 27. duben 2006, 19:47 ]
Předmět příspěvku:  Polsko

Ahoj Jardo a všichni ostatní,

s Polskem se situace vyvíjí pomalu, ale směr je dobrý.
Během května nastavíme podmínky pro celoroční využítí česko-polského vlnového prostoru - podobného tomu, jaký byl vloni na podzim.

Současně odejde v nejbližších dnech do Polska dopis vyjadřující naši připravenost k ustavení CBA, což by měl být důležitý impuls k finální dohodě. Optimisticky to vypadá, že už během léta bychom mohli letět přes hranici, ale realisticky to vidím spíš na další rok.

Držte mi palce a buďte prosím trpěliví.

Mrazik

Autor:  Jaroslav Buryan [ 28. duben 2006, 05:46 ]
Předmět příspěvku: 

Díky za každou pozitivní zprávu.
Nás by samozřejmě potěšilo, kdyby ta oblast začínala minimálně od západní hranice TMA III Ostrava.
Palce držím.

Autor:  Tomáš Rendla [ 29. duben 2006, 13:20 ]
Předmět příspěvku:  Návrh

Jardo,

velmi hrubý návrh je přiložen. O tomto se zhruba jedná.
Pravděpodobně bude modifikován.

Tomáš

Přílohy:
CBA.JPG
CBA.JPG [ 24.98 KiB | Zobrazeno 148888 krát ]

Autor:  Jaroslav Buryan [ 1. květen 2006, 18:06 ]
Předmět příspěvku: 

Ahoj Tomáši, byla by k jednání tato varianta východní hranice prostoru?
Díky.

Přílohy:
cba---Polsko-1.jpg
cba---Polsko-1.jpg [ 29.8 KiB | Zobrazeno 148801 krát ]

Stránka 120 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/