Počasí         Soutěže 2025: AZ Cup  Pribina Cup  Podbrdsky pohar  Fatraglide  FCC  JPJ  PMCR  WGC   FL   Safari  RD  TCup  PPV  WWGC  RP   PMRg/PMCRj  PCR  HOP  GGP      CPS On-line     archiv »  SK  Kalendář
Obsah fóra
diskusní fórum
Právě je 9. květen 2025, 20:29

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 382 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 20  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 20. září 2009, 09:14 
Offline

Registrován: 13. únor 2006, 21:30
Příspěvky: 168
Ahoj všem,

vývoj vzdušného prostoru je trvalý proces. Bohužel v posledních třech letech, kdy platil současný zákon a všechno měla schvalovat vláda, proces změn výrazně zpomalil.
Od 1.1.2010 bude platit nový zákon o civilním letectví, který krom různých změn obsahuje i změnu v části věnující se vzdušnému prostoru. Podstatnou změnou je přenesení procesu rozhodování z vlády na ÚCL ( tato část úřadu funguje velmi dobře) a zákonem daná pravomoc organizacím všeobecného letectví ( AeČR a LAA) podílet se na procesu rozhodování při rozdělování vzdušného prostoru.

Teď postupně k dotazům:
1) Otevření hranic/ létání bez FLP
- od 4.6.2009 lze létat motorově i plachtařsky do Německa bez plánu
- od 1.7.2009 lze létat plachtařsky do Rakouska bez plánu, motorově je otázkou měsíců, až se domluví rakouské úřady, pozor na poviné vybavení ELT a pojištění
- Polsko ... je otázkou týdnů či měsíců, než bude možné létat přes česko-polskou hranici bez plánu, rozsah povolení není zatím znám, ale nejpozději od příští sezóny by to mělo jít
- Slovensko ... obdobný model jako v ČR je v procesu schvalování, rozhodnutí očekáváme během zimy

2) LKR 8, 14 ( elektrárny)
- po mnoha různých pokusech, které byly dojednány s politiky, ale bohužel nedošlo k potřebným jednáním, se nám podařilo přesvědčit odbor civilního letectví MD, aby se podívali jaká byla geneze vzniku těchto prostorů
- v tuto chvíli je rozběhnut proces, ve kterém by mělo přes různé orgány dojít ke schválení zrušení těchto prostorů a následně úřad v souladu s novým zákonem tyto prostory zruší
- bude v mapě od dubna 2010

3) RADAR - z pohledu rozdělení vzdušného prostoru určitě dobrá zpráva

4) LKP8 Most - na úřadě leží odsouhlasená změna, která prostor zmenšuje a mění ho na kruh okolo hranic fabriky - bude v nové mapě od dubna 2010

5) LKP5 Prčice - na úřadě leží odsouhlasená změny, která prostor horizontálně zmenšuje na polovinu ( poloviční průměr) a snižuje horní hranici na 5000 ft AMSL - v mapě od dubna 2010

6) LKR5 - Jince - s armádou předjednáno rozdělení na několik menších částí, aby v době "menších aktivit", které v prostoru probíhají, mohly být aktivovány pouze jednotlivé části ( obdoba Libavé) - mělo by být v mapě od dubna 2010

7) TMA Praha - hlavní a zásadní změnou bude od dubna 2010 nové TMA Praha - jednání probíhají od roku 2006 a z původního megalomanského návrhu se podařilo vytvořit TMA, které bude výrazně příznivější pro plachtění kolem Prahy - v tuto chvíli probíhají poslední jednání o MTMA a MCTR Kbely - jakmile bude dokončena finální verze, bude ještě před publikací v mapě zveřejněna pro potřeby zimních školení společně se článkem popisujícím všechny změny a zamýšlený systém používání
- zatím jako lákadlo :-) můžu zmínit dvě změny: 1) zmizí propojení TMA Praha a TMA LKKV 2) jižně spojnice cca Hostomice - Český Štenrberk bude FL 65, o dalších cca 10km jižně už bude FL 75

8 ) v roce 2010 bude probíhat přehodnocení/ přerozdělení / optimalizace rozdělení vzdušného ve zbývajících částech českého vzdušného prostoru

Nová mapa vyjde k 8.4.2010

Pro jakékoliv dotazy pište. Co budu vědět a bude již publikovatelné, to zde zveřejním.

Mrazik


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 20. září 2009, 21:07 
Offline
Vice Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 30. prosinec 2002, 11:15
Příspěvky: 1251
Bydliště: LKHD
jednou za čas je třeba dobrých zpráv, díky všem :)

_________________
Radek Zima, LKHD


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 24. září 2009, 10:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 12. červenec 2006, 15:24
Příspěvky: 336
Bydliště: Slany
Tomáš Rendla píše:
4) LKP8 Most - na úřadě leží odsouhlasená změna, která prostor zmenšuje a mění ho na kruh okolo hranic fabriky - bude v nové mapě od dubna 2010

1) zmizí propojení TMA Praha a TMA LKKV


Juchůůůůů! :wav:

Tomáš Rendla píše:
Pro jakékoliv dotazy pište. Co budu vědět a bude již publikovatelné, to zde zveřejním.


Prostě mi to nedá, abych se nezeptal... :D

Když se zruší propojení TMA Praha a KV, tak bychom mohli tajně doufat ve zvýšení spodní hranice TMA IV Praha na západě třeba na FL65 jako je tomu v severní části? Zanikl by tak tzv. "Dukelský průsmyk" jak tomu říká Eda :D

_________________
Jirka Hůla, Aeroklub Slaný
LG-125 Šohaj II OK-0638
Std.Cirrus B/WL OK-1550 (IT)
ASW 24 TOP OK-2411 (11)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 24. září 2009, 18:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 6. leden 2003, 14:19
Příspěvky: 239
Bydliště: víkendy - Raná Dřevák 1941
JetCat píše:
Tomáš Rendla píše:
4) LKP8 Most - na úřadě leží odsouhlasená změna, která prostor zmenšuje a mění ho na kruh okolo hranic fabriky - bude v nové mapě od dubna 2010

1) zmizí propojení TMA Praha a TMA LKKV


Juchůůůůů! :wav:

Tomáš Rendla píše:
Pro jakékoliv dotazy pište. Co budu vědět a bude již publikovatelné, to zde zveřejním.


Prostě mi to nedá, abych se nezeptal... :D

Když se zruší propojení TMA Praha a KV, tak bychom mohli tajně doufat ve zvýšení spodní hranice TMA IV Praha na západě třeba na FL65 jako je tomu v severní části? Zanikl by tak tzv. "Dukelský průsmyk" jak tomu říká Eda :D





Jak pravil v létě..

Tak si kroužím a ten krám (míněno PDA) začal ječet "že prej TMA nebo co, tak jsem zahnul doprava a on za chvilku zase nějaký CTR ... tak jsem se na to vys.al a letěl na Krušky :D :D


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 29. září 2009, 07:22 
Offline

Registrován: 13. únor 2006, 21:30
Příspěvky: 168
Ve vzdálenosti 20 NM od OKL (LKPR) vyjma prodloužených os dráhy 24,06, a 31 bude spodní hranice TMA ve FL65.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 29. září 2009, 17:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 8. duben 2003, 15:17
Příspěvky: 177
Bydliště: OV (o vikendech LKRA)
Teď to úplně nechápu:
Od hranice 20NM až kam? nebo od CTR do hranice 20NM?(ale to už je asi dost velká fikce :? )

_________________
Ludek Souhrada,LKRA


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 30. září 2009, 19:18 
Offline

Registrován: 13. únor 2006, 21:30
Příspěvky: 168
No však brzy uvidíte. Těžko se to popisuje. Nicméně situace na Rané se nemění, ale zlepšuje se situace na jih a jihozápad od Rané...


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 4. říjen 2009, 20:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 12. leden 2003, 21:01
Příspěvky: 433
Bydliště: Víkendy Raná a jinak zasraná. :-)
Tomáš Rendla píše:
No však brzy uvidíte. Těžko se to popisuje. Nicméně situace na Rané se nemění, ale zlepšuje se situace na jih a jihozápad od Rané...


I to stojí za big mexico wave!!!
:wav:
:wav:
:wav:

_________________
Rostislav Frič
ASW19
OK-3761 (FR)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 8. říjen 2009, 09:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 25. květen 2006, 20:57
Příspěvky: 342
Bydliště: Hřiště syslí
Tak jsem si myslel, že jsou to vždycky řídící, kterým vadí naše plachtění ve vojenských prostorech a kteří nám ho zakazují. Jak jsem dnes zjistil, tak to ale ne vždy bude pravda... Jelikož se dneska čekala supr svahová situace, volal jsem včera do Podhořan, abych zjistil jestli můžeme dorazit. Vlakře nakonec zajistili, ale ten mi řekl, abych radši ještě zavolal do Čáslavi, jelikož se nezřídka stane, že jim létání zakážou řídící (Podhořany a velká část svahu leží podél hranice MCTR uvnitř). V Čáslavi na věži mi řídící ještě večer řekla, že na zítra je létání opravdu hodně a že to moc nevidí. Při ranním telofonátu mě přepojili na vedoucího směny a od toho jsem se po několika nejasných odpovědí dozvěděl, že i kdybychom byli na frekvenci a létali do 100 m AGL, asi to nevyjde z jednoho prostého důvodu: piloti jsou nějak nabroušení a zase by na briefingu prohlásili, že se cítí obtěžováni naším létáním. Takže se dnes můžu smutně koukat jak duní přesně kolmo na svah a nezbývá mi než pogratulovat všem hrdinům v přetlakových kombinézách... :sick:


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 8. říjen 2009, 09:46 
Offline
Vice Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 30. prosinec 2002, 11:15
Příspěvky: 1251
Bydliště: LKHD
Píta Chuliberg píše:
Tak jsem si myslel, že jsou to vždycky řídící, kterým vadí naše plachtění ve vojenských prostorech a kteří nám ho zakazují. Jak jsem dnes zjistil, tak to ale ne vždy bude pravda... Jelikož se dneska čekala supr svahová situace, volal jsem včera do Podhořan, abych zjistil jestli můžeme dorazit. Vlakře nakonec zajistili, ale ten mi řekl, abych radši ještě zavolal do Čáslavi, jelikož se nezřídka stane, že jim létání zakážou řídící (Podhořany a velká část svahu leží podél hranice MCTR uvnitř). V Čáslavi na věži mi řídící ještě večer řekla, že na zítra je létání opravdu hodně a že to moc nevidí. Při ranním telofonátu mě přepojili na vedoucího směny a od toho jsem se po několika nejasných odpovědí dozvěděl, že i kdybychom byli na frekvenci a létali do 100 m AGL, asi to nevyjde z jednoho prostého důvodu: piloti jsou nějak nabroušení a zase by na briefingu prohlásili, že se cítí obtěžováni naším létáním. Takže se dnes můžu smutně koukat jak duní přesně kolmo na svah a nezbývá mi než pogratulovat všem hrdinům v přetlakových kombinézách... :sick:


vojenští piloti budou mít vztah k létání asi jako většina dopravních pilotů ... i když výjimky pochopitelně existujou :) ... pálení našeho paliva v našich stíhačkách při plnění důležitých bojových úkolů je holt potřeba dát přednost před plachtařskou otravnou verbeží ... zmenšíme jim MCTR ... nebo vytvořit prostor ala jeseníky-krkonoše aktivovanej automaticky FLYMETem podle předpovědi větru :)

_________________
Radek Zima, LKHD


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 8. říjen 2009, 10:16 
Offline

Registrován: 7. leden 2009, 15:18
Příspěvky: 31
Bydliště: LKTC
Ahoj,
My tam chteli dorazit taky dohadovali sme to uz od pondelka a dneska rano pri konzultaci nam vlekar odvypravel vasi koresponci z vezi.Nastesti sme meli jen zaprahnuty ero a mimo ztracenyho casu nas to nestalo nic ale obcas si rikam jestli by nebylo lepsi kdyby panove z Caslavi radsi nesli vsichni likvidovat vzdusnej prostor do Litvy ......i kdyz tam sou asi taky plachtari kery si nezaslouzej nase supemany co se nedokazou vyhnout svahu....
S pozdravem Tocnaci


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 9. říjen 2009, 09:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 27. prosinec 2002, 16:25
Příspěvky: 723
Bydliště: s gliderman's sister v bydlíku na letišti :-)
Měli by sme si zjistit vojenský tajemství, jaký maj Gripeny, Alky a nebo čáslavský piloti limity na boční vítr :-) kdyby to bylo jen nějakejch 5-6 m/s z boku, tak by to v případě podhořanskýho svahu mohlo fungovat...

Kdysi dávno nám totiž někdo vyzradil vojenský tajemství - že nelítaj Migama, když teplota vyleze nad X°C... Myslim, že zrovna v Čáslavi... Ráno sme tam telefonovali a řekli nám, samo sebou, že si dneska neškrtneme, protože budou nacvičovat válku. V jednu odpoledne sme jim volali, že je X°C, a jestli teda náhodou nácvik války nepřehodnotili... Přehodnotili to a pustili nás, ale při teplotě nad X°C, sme to po chvíli přehodnotili k rybníku taky, ale MOHLI SME LETĚT...

Jasný, je to blbost, maj limity na boční vítr větší určitě... :-)

Ale zase se ukazuje, že je to jen vo lidech, a pokud se narazí na blba/blby se zakazovací pravomocí, tak máme bez možnosti odvolání po žížalkách :-(

Jinak s TWR Čáslav mám jen samý pozitivní zkušenosti a musím potvrdit, že jim větroně, pokud to jen trošku jde, vůbec nevaděj, a že se k pilotům plachtařům chovaj stejně jako k pilotům motorářům nebo pilotům UL, a většinou umožněj oč žádáme, pokud je to reálný...

_________________
Horac


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 13. říjen 2009, 07:44 
Offline

Registrován: 13. únor 2006, 21:30
Příspěvky: 168
Obecně platí, že největší "válka" je út-čt.
V po se začíná kolem oběda a jde spíš o technické lety, v pátek se končí po obědě.

Situaci v Podhořanech sledujeme a pokusíme se vyjednat lepší podmínky.

Mrazik


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 20. říjen 2009, 08:28 
Offline

Registrován: 13. únor 2006, 21:30
Příspěvky: 168
Dobrá zpráva...

...v sobotu mi Vlado Foltín potvrdil informaci, že od 1.1.2010 bude na roční zkušební provoz otevřena hranice mezi ČR a Slovenskem, která umožní využívat vzdušný prostor druhé země bez potřeby podávat letový plán ( obdoba českého modelu)

Jakmile bude vypublikována oficiální zpráva, obdržíte ji cestou zpravodaje AeČR a následně se objeví i zde.

Co se Polska týče, měl bych mít aktuální informaci během pár dnů...

Mrazik


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 20. říjen 2009, 08:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 25. květen 2006, 20:57
Příspěvky: 342
Bydliště: Hřiště syslí
Díky za poslední dva příspěvky! :wav:
Blíží se doba cíláků...poletíme z hor k moři přes Ostravu.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 20. říjen 2009, 20:46 
Offline

Registrován: 26. září 2006, 17:50
Příspěvky: 120
To jsem zvědav, jak si v poslední fázi blízko u pobřeží poradíš s mořskou brízou :)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 20. říjen 2009, 23:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 6. leden 2003, 15:34
Příspěvky: 1764
Bydliště: LKMB
Roční zkušební provoz je bezva finta, za ten rok se zapomene že to někdy bylo jinak a už to tak zůstane :whip:

Na doletění k moři je potřeba hlavně vykroužit výšku, to je dávno pořešený :D :D :D

_________________
David Zapletal, AKMB


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 21. říjen 2009, 10:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 12. leden 2003, 21:01
Příspěvky: 433
Bydliště: Víkendy Raná a jinak zasraná. :-)
Pup píše:
Roční zkušební provoz je bezva finta, za ten rok se zapomene že to někdy bylo jinak a už to tak zůstane :whip:

Na doletění k moři je potřeba hlavně vykroužit výšku, to je dávno pořešený :D :D :D


....a poláci ti pomůžou :lol:

_________________
Rostislav Frič
ASW19
OK-3761 (FR)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 2. listopad 2009, 16:46 
Offline

Registrován: 13. únor 2006, 21:30
Příspěvky: 168
Dnes jsem cestou MD obdržel zprávu z Polska, kde mají v mezirezortním připomínkovém řízení úpravu pavidel, která by měla umožnit bezplánové létání přes česko-polskou hranici. Nejpozději začátkem roku 2010 by se naše dlouhodobé přání mělo stát realitou.

Mrazik


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Vzdušný prostor
PříspěvekNapsal: 15. prosinec 2009, 15:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 7. říjen 2003, 11:36
Příspěvky: 246
Bydliště: JC
Tomáš Rendla píše:
Dnes jsem cestou MD obdržel zprávu z Polska, kde mají v mezirezortním připomínkovém řízení úpravu pavidel, která by měla umožnit bezplánové létání přes česko-polskou hranici. Nejpozději začátkem roku 2010 by se naše dlouhodobé přání mělo stát realitou.

Mrazik



ahoj, nějaké novinky z polské strany nejsou??

_________________
...změna plánu... :)


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 382 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 20  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz